Wybór formy transportu na podstawie wielkości ładunku

[REKLAMA]

Wybierając najkorzystniejszy rodzaj transportu musimy przeanalizować wiele czynników. Powinien on spełniać nasze oczekiwania pod względem ekonomicznym, a także czasowym. Ważne jest, aby przesyłka dotarła w określonym terminie. Oczywiście koszty transportu zależą w dużej mierze od gabarytów ładunku. Powinniśmy wybrać najkorzystniejsze rozwiązanie na podstawie wielkości oraz ilości naszych towarów.

Z pewnością transport, który będzie opłacał się w przypadku małych przesyłek, nie będzie korzystny podczas przewożenia dużych ładunków. Warto zapoznać się z podstawowymi informacjami na temat doboru środków transportu.

W transporcie międzynarodowym, a zwłaszcza w międzykontynentalnym, możemy wyróżnić transport lotniczy, morski oraz kolejowy. Transport morski oraz kolejowy dzieli się na transport drobnicowy oraz całokontenerowy. Każda opcja jest ekonomiczna w zupełnie innym przypadku. To właśnie dlatego powinniśmy znać podstawowe różnice między nimi.

Jesteś zainteresowany tanim transportem niewielkich przesyłek? Dla towarów o typie „karton” (najczęściej do 0,5 m3) najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem są przesyłki kurierskie lub lotnicze. Wiele osób może być zdziwionych, ponieważ transport lotniczy nie należy do tanich. Oczywiście jest to prawda, jedna warto zapoznać się z kosztami, jakie poniesiemy podczas transportu morskiego. Transport morski drobnicowy wymaga pokrycia stałych kosztów. W zależności od danego przewoźnika ładunków, na wartość kosztów stałych wpływają zupełnie inne opłaty. Mogą to być m.in. opłaty dokumentacyjne, transport lokalny, THC, koszt odprawy celnej i wiele innych. W przypadku transportu małych przesyłek koszty naliczane są na podstawie „minimum frachtowego”, które zazwyczaj wynosi 1 m3 / 650 kg. Oznacza to, że zapłacimy za ładunek znacznie większy niż transportowana przesyłka. Właśnie dlatego najlepszą opcją jest rozważenie innej formy transportu.

Zupełnie inaczej jest w przypadku ładunków 1 m3 / 650 kg do 10-12 m3. Tutaj transport morski drobnicowy sprawdzi się najlepiej. Zapłacimy znacznie mniej niż podczas transportu kolejowego, czy też kontenerowego. Koszty stałe rozkładają się na sporą ilość ładunków. Koszty zmienne naliczane są na podstawie standardowych stawek występujących w transporcie drobnicowym.

Podczas transportu ładunków 10-12 m3 / 10 ton najlepiej rozważyć opcję całokentenerową. Należy pamiętać, że do kosztów zmiennych zalicza się CFS charges, czyli manipulacje magazynowe. Ich wartość naliczana jest na podstawie kubatury/wagi ładunku. Zazwyczaj jest to dla nas zupełnie nieopłacalne. THC kontenera jest wartością stałą niezależnie od ilości przewożonego towaru. Możemy umieścić w nim jedną paletę lub wypełnić kontener po brzegi. W obu tych przypadkach zapłacimy tyle samo, więc nie warto transportować niemal pustego kontenera. Im większa ilość towaru, tym koszt jednostkowy transportu będzie mniejszy.

Zupełnie inaczej jest w przypadku transportu kolejowego, jednak jest to temat bardzo obszerny. Pomimo, że można podzielić go na całokontenerowy i drobnicowy (tak, jak w przypadku transportu morskiego), to istnieje wiele różnic.

Artykuł powstał przy współpracy z Sea Cargo Operations

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.