Ślizgające sprzęgło

Spread the love

Samochody z manualną skrzynią biegów są najczęściej sprzedawane w Europie. Konstrukcja takich samochodów wymusza stosowanie w nich sprzęgła mechanicznego. Zadaniem sprzęgła jest rozłączanie i połączanie skrzyni biegów z silnikiem. Sprzęgło jest zarazem częścią eksploatacyjną, którą co pewien czas należy wymieniać na nowe. To konieczne dla sprawnego użytkowania samochodu. Jednym z sygnałów, że pora pomyśleć o jego wymianie na nowe, jest ślizganie się sprzęgła. Po czym można ten objaw poznać?

Najprościej po tym ,że kiedy dodajesz gazu, samochód nie chce przyspieszać. Jest to najlepiej widoczne podczas jazdy pod górkę. Inna metoda, pozwalając wykryć ślizgające się sprzęgło, to próba ruszenia z 3 lub 4 biegu. W sprawnym samochodzie nie będzie to możliwe. Auto trochę wyrwie się do przodu, po czym silnik zgaśnie. Oczywiście, takich prób nie należy wykonywać zbyt często. Natomiast auto ze ślizgającym się sprzęgłem, będzie potrafiło ruszyć. To ostateczny znak, że trzeba myśleć o jego wymianie. Czy wymiana sprzęgła na nowe wiąże się z wysokimi kosztami? Wiele zależy od tego, jakie sprzęgło zostało użyte w samochodzie. Klasyczne sprzęgła nie są kosztowne ? komplet to około 500 zlotych i 200 do 300 złotych za wymianę. Natomiast znacznie wyższe ceny nas spotkają wtedy, kiedy samochód ma sprzęgło z dwumasą. Wówczas koszty wymiany mogą sięgać nawet 2000 złotych za części i 1000 złotych za robociznę. Warto o tym pamiętać, poszukując na rynku używanego samochodu, który fabrycznie został wyposażony w sprzęgło z dwumasą.