Badanie karoserii miernikiem lakieru

Spread the love

Zakup używanego samochodu zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem, że zamiast niedrogiego, dobrego i sprawnego auta kupimy skarbonkę na kółkach, która nie tylko będzie się ciągle psuć, ale też nie zapewni nam bezpieczeństwo podczas ewentualnej stłuczki czy wypadku drogowego. Jednym z najbardziej podstawowych badań, które powinno się wykonać przed zakupem pojazdu jest badanie grubości warstwy lakieru na karoserii. Takiego badania dokonuje się za pomocą specjalnego miernika. Jakie wyniki powinno się otrzymać? Jak je interpretować? Jak poprawnie dokonać pomiaru grubości powłoki lakierniczej?

Rodzaje czujników grubości powłok lakierniczych

W przemyśle motoryzacyjnym wyróżnia się 3 podstawowe materiały, z których składa się karoseria:

  • stal
  • aluminium
  • tworzywo sztuczne.

Do każdej z tych powierzchni konieczne jest zastosowanie innego miernika grubości lakieru. Najczęściej spotyka się auta ze stalową karoserią. Mierniki przeznaczone do badania grubości warstwy lakierniczej na stali są zdecydowanie najtańsze i kosztują około 250 zł. Miernik przeznaczony do badania powłoki lakierniczej na aluminium kosztuje około 300 – 500 zł. Najdroższe są mierniki do plastiku, których zakup wiąże się z wydatkiem nawet 2500 zł.

Niezależnie od tego, jaki rodzaj miernika planujemy zakupić ważne jest, by ten posiadał głowicę pomiarową na przewodzie. Takie rozwiązanie pozwala dojść głowicą w każde miejsce karoserii. Dzięki temu, że powierzchnia styku jest bardzo mała, można za jego pomocą zmierzyć nawet o bardzo nieregularnym kształcie.

Badanie karoserii miernikiem grubości lakieru krok po kroku

Aby pomiar grubości powłoki lakierniczej został przeprowadzony w sposób poprawny, przed przyłożeniem sondy należy dokładnie oczyścić karoserię. Trzeba zetrzeć kurz i pyły, warto też wyczyścić karoserię morką chusteczką, by mieć pewność, że została należycie wyczyszczona. Dopiero wtedy można dokonać wiarygodnego pomiaru.

Które części karoserii należy zbadać?

Newralgicznymi punktami każdego pojazdu są słupki oraz dach. Jeśli tam znajdziemy nieprawidłowości w grubości lakieru, oznacza to, że samochód miał poważną kolizję i raczej nie warto go kupić.

Wybierając starszy samochód trzeba liczyć się ze zwiększoną grubością lakieru na przykład na progach. Mogły być one lakierowane z powodu korozji, a nie wypadku czy stłuczki.

Jak interpretować wyniki pomiaru grubości lakieru?

Grubość warstwy lakieru jest różna dla różnych marek pojazdu. Przykładowo auta pochodzące z Azji charakteryzują się znacznie cieńszym lakierem, niż auta z Europy czy USA. Samochody azjatyckie są pokryte najczęściej warstwą lakieru o grubości od 80 do 100 mikronów.

Auta produkowane w Europie przed 2007 rokiem pokryte zostały lakierem o grubości od 120 do 150 mikronów, chociaż niektóre z aut pokryto powłoką nawet 170 mikronów. Po 2007 roku zaczęto stosować tak zwane lakiery wodne, które ograniczyły grubość powłok ochronnych o około 20 mikronów. Oznacza to, że na nowszym samochodzie grubość lakieru w granicach 100 – 120 mikronów jest dopuszczalna.

Zamów pełen raport o stanie technicznym auta na stronie – Autotesto.pl