Wymiana paska rozrządu – kiedy, jak i za ile?

Spread the love

Samochód to dobro, bez którego trudno wyobrazić sobie normalne funkcjonowanie. Nie zapominajmy jednak o wiążących się z posiadaniem auta kosztach. Poza wydatkami na zakup paliwa czy wymianę płynów eksploatacyjnych regularnie wymieniać należy rozrząd. Jak często dokonywać takiej czynności i ile nas to będzie kosztować?

Za co odpowiada rozrząd?

Pasek rozrządu lub w wybranych modelach łańcuch przenosi napęd z wału korbowego na wałek rozrządu. Po części odpowiada więc za sterowanie czasem otwierania i zamykania zaworów, a skoro tak, nie trzeba być fachowcem, aby wiedzieć, że nieprawidłowa praca tego elementu powoduje zaburzenia w działaniu jednostki napędowej. Jeżeli rozrząd się zerwie lub przeskoczy, w konsekwencji uniemożliwi też pracę silnika. Co gorsza, w tzw. silnikach kolizyjnych zawory uderzą w tłoki i ulegną uszkodzeniu. To jednak nie wszystko. Przy większym pechu dojdzie do uszkodzenia wałków rozrządu, panewek, głowicy czy nawet wału korbowego. Odkładanie wymiany rozrządu jest więc mocno ryzykowne.

Jak często wymieniać rozrząd?

Istnieje szansa na to, aby stan paska rozrządu sprawdzić wizualnie. W tym celu zdemontować należy jednak plastikowe obudowy. Większość kierowców z oczywistych względów z tego rezygnuje. Jeśli mimo wszystko uda Wam się sprawdzić stan paska, lampkę ostrzegawczą zapalić powinny sfatygowane zęby lub – o zgrozo – jego strzępienie. Poza tym powodem do niepokoju może być hałasująca, uszkodzona pompa wody. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że zatrzymująca się pompa taki rozrząd uszkodzi.

O wiele częściej kierowcy trzymają się jednak zaleceń producenta. Wówczas w zależności od zebranych informacji pasek rozrządu wymieniany jest po przejechaniu 60 000 – 90 000 kilometrów. Co istotne wymianie podlega nie tylko sam pasek, ale również pozostałe części koła zębatego rozrządu, a w szczególności wałki. Przy okazji warto wymienić też napędzaną paskiem pompę wody.

Ile kosztuje wymiana rozrządu?

Jednoznacznie kosztów wymiany paska rozrządu określić się nie da. Wiele zależy bowiem od samego silnika. Przygotować się jednak trzeba na wydatek co najmniej 700-800 zł, choć kwota ta nieraz jest nawet kilkukrotnie wyższa. Czy da się ją jakoś obniżyć?

Jak najbardziej, choć wielu kierowców w obawie o błąd z takiej opcji rezygnuje. Większość nie zdaje sobie sprawy z tego, że zakłady mechaniczne najwięcej zarabiają nie na robociźnie, ale na częściach. To właśnie na nich warto poszukać oszczędności, nabywając je na własną rękę. Dziś taki rozrząd do niemal każdego auta kupimy m.in. na najpopularniejszym serwisie aukcyjnym – Allegro. Dokładna weryfikacja użytkownika daje natomiast gwarancję, że nabywana część jest fabrycznie nowa i sprawna. Czy istnieje więc jakieś ryzyko? Oczywiście. Tak samo, jak przy wszystkich innych zakupach – internetowych i stacjonarnych. Pamiętać trzeba jednak, że prawo stoi tu po stronie klienta, który w razie jakichś wątpliwości do 10 dni może zwrócić sprzedawcy zakupiony towar bez podawania przyczyny. Oszczędności dotyczące zakupu rozrządu na Allegro są mocno zróżnicowane. Kowalski jeżdżący kilku- czy tym bardziej kilkunastoletnim samochodem zaoszczędzoną w ten sposób trzycyfrową kwotą na pewno jednak nie pogardzi.

Podsumowanie

Czas na podsumowujące artykuł wnioski. Z pewnością z wymianą rozrządu ociągać się nie można. Strata z powodu remontu czy wymiany silnika będzie bowiem niewspółmierna do kosztów wymiany samego rozrządu. Nie oznacza to jednak, że na tym ostatnim nie można zaoszczędzić. Można, jak najbardziej i to w żaden sposób nie ryzykując zakupem rozrządu słabej jakości od niesprawdzonego producenta.