Badanie i przegląd techniczny. Czy to jest to samo?

Spread the love

Kierowcy nierzadko mylą przegląd techniczny auta z badaniem technicznym, a terminy te nie oznaczają tego samego. Badania techniczne są wykonywane przede wszystkim w stacjach diagnostycznych i są one obowiązkowe. Natomiast przegląd techniczny to zalecana przez producenta okresowa kontrola stanu technicznego pojazdu, która wiąże się także z wymianą zużytych części eksploatacyjnych auta. Taką usługę oferują serwisy samochodowe. W przypadku stosunkowo nowych aut warto stawiać jednak na autoryzowane serwisy.

Nie myl badania technicznego z przeglądem

Każdy właściciel samochodu powinien wiedzieć, że badania techniczne są obowiązkowe, a za ich brak grozi otrzymanie mandatu i nawet zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. W celu przeprowadzenia badania technicznego należy udać się do podstawowej czy okręgowej stacji pojazdów. W przypadku tych podstawowych kontrolują one wyłącznie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Z kolei w stacji okręgowej nie ma znaczenia masa czy wielkość badanego pojazdu. Celem badania jest sprawdzenie funkcji samochodu związanych z bezpieczeństwem na drodze.

Jeśli chodzi zaś o przegląd okresowy, to dotyczy to zalecanej wizyty w serwisie w celu wymiany płynów i zużytych części eksploatacyjnych. Sprawdza się też ogólny stan techniczny pojazdu i czasami przedłuża gwarancję. Chociaż nie jest on obowiązkowy, to często zależy od niego nasze bezpieczeństwo na drodze oraz utrzymanie gwarancji na auto i podzespoły. Należy pamiętać o tym, że regularne przeprowadzanie przeglądów zmniejsza awaryjność i zwiększa bezpieczeństwo oraz pozwala zaoszczędzić i cieszyć się sprawnym autem.

Czym jest badanie techniczne pojazdu?

Po upływie trzech lat od momentu rejestracji nowego auta przychodzi czas na przeprowadzenie badania technicznego. Następne czeka nas po upływie dwóch lat. W przypadku pięcioletnich i starszych aut wymagane są coroczne badania techniczne. Jeśli chodzi o auta powypadkowe, zarejestrowane po raz pierwszy za granicą, przeznaczone do przewozu materiałów niebezpiecznych czy też takie, w których zmodyfikowano konstrukcję, badania techniczne przeprowadzane są przez Okręgową Stację Kontroli Pojazdów.

Podczas badania technicznego sprawdza się numer VIN i jego zgodność z dowodem rejestracyjnym oraz dodatkowe wyposażenie typu instalacja LPG/CNG. Następnie przechodzi się do badania siły i równomierności hamowania oraz działania hamulca pomocniczego. Stacje kontroli przyglądają się też stopniowi zużycia drążków kierowniczych, luzom elementów zawieszenia, stanowi szyb i elementów nośnych, układowi wydechowemu, wyciekom oleju, pasom bezpieczeństwa, oświetleniu i ogumieniu. Dokonuje się pomiaru emisji szkodliwych związków, sprawdza się głębokość bieżnika oraz obecność trójkąta ostrzegawczego i gaśnicy.

A czym jest przegląd okresowy auta?

Podczas okresowego przeglądu pojazdu wymienia się przede wszystkim olej silnikowy filtr oleju, a częstotliwość jego wykonywania jest określana indywidualnie. W nowszych pojazdach o zbliżającym się terminie przeglądu informuje komputer pokładowy, na co wpływają warunki eksploatacji i styl jazdy. Tak więc zalecany termin może zostać przełożony w czasie. Podczas okresowego przeglądu sprawdza się również prawidłowe ciśnienie w oponach oraz stan zawieszenia, układu hamulcowego i kierowniczego. Wymienia się rozrząd, filtr powierza i świece oraz płyn hamulcowy i chłodniczy. Dokonuje się też serwisu klimatyzacji i diagnostyki komputerowej oraz uzupełnia płyn katalityczny.

Serwis Mazda a okresowe przeglądy

Właściciele nowych samochodów z logo Mazda mogą liczyć na trzyletnią gwarancję, a ponadto wszelkie auta mają jednakowe terminy przeglądów w autoryzowanym serwisie. Po przejechaniu 20 tys. km bądź przed upływem 12 miesięcy od daty zakupu auta, należy wstawić się na przegląd. Na miejscu auto jest dokładnie sprawdzane pod kątem wszelkich nieprawidłowości, dzięki czemu kierowca wyjeżdża dobrze przygotowanym do dalszej eksploatacji autem. Co więcej, przeglądy okresowe można przeprowadzać w ASO nawet po zakończeniu gwarancji, dzięki czemu możliwe jest użytkowanie sprawnego pojazdu przez długie lata i tysiące kilometrów.

Elektroniczny rejestr Mazda

Przyzwyczailiśmy się do tego, że historię serwisową pojazdu weryfikuje na podstawie danych zawartych w książeczce serwisowej. Mazda została zaś wyposażona w DSR, czyli w Elektroniczny rejestr serwisowy (więcej informacji: https://www.mazda.pl/serwis-i-akcesoria/serwis/dsr/). Dzięki temu pełna historia serwisowa auta w postaci bazy danych jest bezpieczna i podłączona do Internetu. Jakie korzyści płyną z takiego rozwiązania? Otóż DSR zwiększa wartość odsprzedaży pojazdu, gdyż przyszły nabywca może w każdej chwili zapoznać się z wszelkimi informacjami odnośnie przeglądów i prac, które zostały wykonane w kupowanym aucie. Zaletą Elektronicznego rejestru serwisowego jest także to, że nie ma potrzeby martwienia się o ich utratę czy też sfałszowanie wpisów do rejestru. Koniec więc z przestawianiem wskaźników przebiegu. Aplikacja MyMazda jest całkowicie bezpłatna i umożliwia pełny dostęp do historii serwisowej czy też skontaktowanie z dealerem.

Artykuł powstał we współpracy z producentem japońskich samochodów marki Mazda: https://www.mazda.pl

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply