Garaż w bryle budynku, wolnostojący czy wiata garażowa?

Spread the love

Samochód, motocykl, skuter czy nawet rower bywa „oczkiem w głowie” właściciela. Maszyny te, poza oczywista funkcja transportową stają się pasją, a dbałość o ich estetykę i niezawodność staje się priorytetem.
Jednak nie tylko pasjonaci poszukują niezbyt kosztownego, wygodnego i bezpiecznego sposobu garażowania. Przeciętny użytkownik samochodu chcąc zapewnić mu jak najdłuższą żywotność powinien mieć możliwość parkowania pod dachem. Szczególnie w mieście, gdzie wraz z opadami atmosferycznymi spłukiwane są zanieczyszczenia powodując powstawanie kwaśnych deszczy samochody i inne pojazdy mechaniczne powinny być przechowywane pod dachem. Każdy samochód wymaga też okresowego przeglądania, podstawowych napraw wykonywanych samodzielnie czy choćby montażu i demontażu bagażników, fotelików itd. wykonywaniu tych czynności sprzyja miejsce pod dachem.

Garaż w bryle budynku

Najwygodniejsza opcja wydaje się być garaż w budynku mieszkalnym. Tego typu garaże możemy podzielić na te w budynkach wielorodzinnych i jednorodzinnych. Garaże w budynkach wielorodzinnych maja często formę osiatkowanych boksów, miejsc parkingowych lub rzadziej oddzielnych pomieszczeń zamykanych brama garażową. Przy powszechnym braku miejsc postojowych takie rozwiązanie jest dobra alternatywa dla parkowania „pod drzewem”.  W przypadku domów jednorodzinnych garaż może być „przyklejony” do bryły budynku, częściowo w niej zagłębiony lub całkowicie „schowany” w budynku. Zazwyczaj też znajduje się on na poziomie parteru. Obecnie odchodzi się od garaży w piwnicach, do których dostęp utrudnia bardzo stromy zjazd. W domach jednorodzinnych garaże wyniesione ponad poziom parteru to rozwiązanie praktycznie niespotykane.  Podstawowa zaleta garażu w bryle budynku jest jego dostępność, dlatego wybierając projekt domu z garażem warto zwrócić uwagę na możliwość przejścia z domu do garażu bez konieczności wychodzenia na dwór. Wiąże się to z zaprojektowaniem swoistej śluzy przejściowej. Jej zadaniem jest odizolowanie strefy zanieczyszczonej spalinami etc. Od wnętrza domu. Kolejnym plusem garażu w bryle budynku jest.. cena. Taki garaż nie wymaga dodatkowej budowy, jest tez zazwyczaj przekryty tą sama połacią dachu, co odpowiadająca mu część domu lub dachem płaskim (ewentualnie stropem wykończonym nie dachem a tarasem). Z punktu widzenia konstrukcji jest to rozwiązanie ekonomiczne i łatwe w wykonaniu.  Wada garażu w bryle domu może być niewłaściwa lub niedokładna izolacja. Jeśli nie zatroszczymy się o właściwą wentylację garażu, zaoszczędzimy na materiałach izolacyjnych czy zrezygnujemy z oddzielającego pomieszczenia możemy spodziewać się przenikania hałasu oraz spalin do części mieszkalnej.

Garaż wolnostojący

Budynki garażowe kojarzą się przede wszystkim z przygnębiającymi, ciągnącymi się przy blokowiskach barakami lub blaszakami. Identyczne, brzydkie kostki ustawione w rzędy tworzyły krajobraz smutny i nieestetyczny. Ich funkcjonalność nie była na najwyższym poziomie – nie zawsze zachowywano odległości umożliwiające swobodne manewry a ewolucja motoryzacyjna od malucha do kombi dodatkowo utrudniała korzystanie z takich garaży. Współczesne projekty garaży to wygodne i estetyczne rozwiązania, które odpowiednio zakomponowane na działce mogą stanowić dobre uzupełnienie bryły domu.  Wśród projektów garaży znajdziemy i te dedykowane projektom domów małych i większe rozwiązania np. dwustanowiskowe czy z pomieszczeniami gospodarczymi.

Garaż wolnostojący przede wszystkim nie zabiera przestrzeni mieszkalnej w bryle budynku. Gdy oddalimy go nieco od naszego domu mamy pewność, że spaliny samochodowe wydostają nie zanieczyszczają domu. Przy odpowiednim usytuowaniu nie będziemy też słyszeć hałasu silnika, mimo, że sam budynek garażu nie będzie tak wyizolowany jak w przypadku garaży w bryle budynku.  W kwestii formalnej – budynek wolnostojący możemy wybudować na zgłoszenie, jeśli jego powierzchnia zabudowy nie przekracza 35m2.

Wiata garażowa

Wiata to ciekawy przypadek – choć każdy wie, jak wyglądanie została zdefiniowana w prawie budowlanym. Budowa wiaty garażowej może się opierać na tych samych przepisach co np. altany, nie wymaga zatem pozwoleń ani zgłoszeń – jest traktowana jak element małej architektury. Wiata to kompromis między garażem a całkowitym brakiem zadaszenia. Rozwiązanie takie jest stosowane przy małych działkach, gdzie zmieszczenie wolnostojącego garażu byłoby mocno utrudnione i dodatkowo zabierało przestrzeń ogrodu. Dzięki filigranowej konstrukcji wiata garażowa może pełnić rolę pergoli uzupełniając przestrzeń ogrodu. Wada wiat przede wszystkim brak ścian, przez co samochód nie jest wystarczająco chroniony przed warunkami atmosferycznymi. Wiata nie jest też zabezpieczeniem przed kradzieżą. Zaleta natomiast jest niski koszt budowy i możliwość demontażu, co sprawia, że wiaty wykorzystywane są, jako zadaszenie tymczasowe.